IJsvogel, voorbeeld voor ontwerp hogesnelheidstrein

Ijsvogel, voorbeeld voor ontwerp hogesnelheidstrein

De oorspronkelijke hogesnelheidstrein in Japan werd ‘bullet’-trein genoemd omdat de voorkant de ronde vorm van een kogel had. Maar iedere keer als de trein een nauwe tunnel inreed veroorzaakte dat hinderlijke drukgolven die aan het eind van de tunnel een enorme knal en aerodynamische trillingen teweegbrachten. Dit was dermate hevig dat mensen die er 400 meter vandaan woonden klachten hadden ingediend.

Vogelende uitvinder

Eiji Nakatsu, een ingenieur van JR West, de firma die met de bouw van de bullettrein belast was, kreeg daarom de opdracht van zijn chef : “Bedenk een manier om deze trein stil te krijgen” Deze ingenieur was tevens vogelaar en hij ging naar een bijeenkomst van zijn vogelvereniging waar een film over de ijsvogel werd vertoond.

Intrigerend

Wanneer een ijsvogel op jacht naar een smakelijk hapje het water induikt, spat het nauwelijks op. Dat vond Nakatsu heel intrigerend.

Hij vroeg zich af hoe de ijsvogel zich zo snel van de geringe luchtweerstand aan de hoge waterweerstand kon aanpassen. Het antwoord daarop was de sleutel voor de oplossing van het probleem.
Toen werd besloten de neus van de hogesnelheidstrein dezelfde stroomlijn te geven als de snavel van de ijsvogel. Deze verbeterde vormgeving werd toegepast bij treinen van de ‘Shinkansen 500 series’

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bron: De Veluwenaar Afbeelding ijsvogel: Danielle van Doorn