Minisymposium Draagkracht & Merkidentiteit: pijlers onder onze keuzes

Datum: vrijdag 9 november 2018

Tijd: 12.00 uur (inloop met broodjes) - 17.30 uur

Plaats: Bezoekerscentrum De Kennemerduinen

Aanmelding: Zie het formulier onderaan deze pagina

Toelichting

Keuzes. Welke gebieden zijn toegankelijk en welke beperkt of niet? Op welke manier kun je het park beleven? Hoe laten we de prachtige natuur zien in onze communicatie-uitingen? Moeten we een extra pad maken of toch liever een uitzichtpunt. En hoe ziet deze er dan uit? Laten we dode dieren liggen of ruimen we ze op? Hoe onthalen we de bezoekers? En hoe vullen we een excursie in?


Zomaar een greep uit de vele keuzes die we als betrokkene bij het Nationaal Park Zuid-Kennemerland in meer of mindere mate langs zien komen. De draagkracht van het gebied en de merkidentiteit van het park zijn belangrijke pijlers bij het maken van deze keuzes. Afgelopen jaar is in vervolg op de Duurzaam Toerisme sessies gewerkt om deze begrippen concreet te maken. We praten u graag bij. Ook is het tijd om een volgende stap te zetten en de pijlers in samenhang verder te ontwikkelen. Dit doen we graag samen met u!

Programma

12.00 Inloop met broodjes
 

12.30 Angelique Vermeulen (Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) en Stichting Nationale Parken), algemene introductie en waardenkompas
 

12.50 Aanleiding: Merkidentiteit en Duurzaam Toerisme Visie door Gwen Pellinkhof (coördinator Communicatie & Educatie)
 

13.10 Draagkracht: wat komt er op ons af? door Marieke Kuipers en Myrthe Fonck (Projectteam Natuur en Recreatie, PWN)
 

13.30 Pauze
 

13.50 Sessieronde 1 (zie de onderwerpen hieronder)
 

15.10 Sessieronde 2 (zie de onderwerpen hieronder)
 

16.30 Gezamenlijke terugkoppeling
 

17.00 Sluiting

Keuze uit de volgende sessies:

A. Waardenkompas deel 1: aanscherpen en voorbeelden

Toelichting op wat je kunt met een waardenkompas en hoe dit kan helpen in al onze keuzes en handelingen. We kijken kritisch naar het waardenkompas. Wanneer is er ‘te weinig’ voelbaar van de waarde en wanneer schieten we door? Hebben we goede voorbeelden van ‘te weinig’, ‘te veel’ en ‘precies goed’? Resultaat: een gedragen verhaal van het Nationaal Park. Per kernwaarde een concreet verhaal met passende voorbeelden/ iconen.
 

A. Waardenkompas deel 2: hoe kun je het waardenkompas gebruiken?

Aan de hand van enkele casussen, beheerkwesties zoals NS buitenpoort Santpoort-Noord, fotogebruik in de media of taalgebruik op social media, gaan we oefenen met het waardenkompas van het Nationaal Park.
 

B. Draagkracht

Het NPZK is rijk aan natuur en cultuur. De natuur verdraagt niet altijd menselijke aanwezigheid. De vraag is waar je de natuur optimaal kunt beleven, waar die beleving gerust verbeterd zou mogen worden en welke gebieden we het liefst met rust laten. Ook hebben we enkele iconen in het Nationaal Park, maar kunnen die ook allemaal fysiek te beleven zijn? Of moeten we slimme andere manieren bedenken? Resultaat: een zoneringskaart met de plekken waar we het rustig willen houden, waar iconen te beleven zijn en hoe, etc.
 

C. Inrichting landschap

Hoe kan het DNA van het gebied versterkt worden in de natuur en het landschap? Om bezoekers het gevoel te geven ‘Ja, ik ben er!’, is meer nodig dan het plaatsen van borden. Wat komt daar bij kijken? Wellicht weet je plekken die niet optimaal zijn. Wat zou daar moeten gebeuren om de plek meer geschikt te maken? Denk daarbij aan voorzieningen zoals wandelmogelijkheden, horeca of extra/andere natuur.

Aanmeldformulier